5 effectieve manieren om meer Facebook fans te krijgen

Een paar weken geleden maakte Carlos Puyol bekend dat hij een eventueel vervolg van zijn carrière zal laten afhangen van het aantal fans dat hij verzameld op Facebook. Een nogal drastische, maar effectieve manier om meer fans te krijgen. Wees niet getreurd, ook voor degenen die niet beschikken over een imposante voetbalcarrière en dito haardos zijn er meerdere manieren om je fanbase op Facebook te vergroten.

Waarom meer Facebook fans?
Waarom zou je je als merk überhaupt druk maken om het aantal fans dat je hebt op Facebook? Daar zijn meerdere redenen voor: Met 2,8 miljoen Nederlandse leden (en dit aantal groeit snel) ben je dáár aanwezig waar een deel van jouw klanten (en hun vrienden) online veel tijd doorbrengen. Dit gecombineerd met de uitgebreide interactiemogelijkheden is het een uitstekende manier om de beleving rondom jouw merk te vergroten. Een Facebook pagina is een goede en eenvoudige manier om te achterhalen wat jouw fans bezig houdt en wat ze belangrijk en leuk vinden aan jouw merk. En doordat de updates van pages automatisch verschijnen in de nieuwsfeed van fans is het een bijzonder goede manier om jouw nieuws onder de aandacht te brengen en te houden. Kortom, Facebook kan je naamsbekendheid, loyaliteit en de band met je fans vergroten. Genoeg redenen om er actief mee aan de slag te gaan.

Fanpage vs. Communitypage
Een eerste vereiste voor het genereren van fans is het aanmaken van een fanpagina. Ga als merk altijd voor het aanmaken van een fanpagina i.p.v. een communitypagina. Een fanpagina heeft meerdere voordelen, maar het belangrijkste verschil is dat de updates van communitiypagina’s niet automatisch verschijnen in de nieuwsfeed van Facebook fans. Tevens worden communitypagina’s niet geïndexeerd door Google terwijl fanpages daar geen last van hebben. Het enige dat Facebook leden moeten doen om fan te worden van jouw page is een simpele klik op de Like button (vind ik leuk).

Tip 1: Creëer fan-only content
Het eerste dat je moet doen is het ontwikkelen van fan-only content op je Facebook pagina. Facebook biedt de mogelijkheid om fans ander content te showen dan niet-fans. Hoe je dit doet staat hier duidelijk uitgelegd. De enige manier voor een niet-fan om alle inhoud van de pagina te kunnen zien is het klikken op de Like button. Dit motiveert geïnteresseerden sterk om deze actie te ondernemen. Om dit nog verder te bevorderen helpt het om de bezoeker korting, een prijs of unieke content te beloven indien ze fan worden. Zeg nou zelf: wie kan dit aanbod van Hugh Hefner himself nou weigeren?

Tip 2: Maak van je klanten fans
Veel bedrijven vergeten gebruik te maken van de kracht van een bedankpagina. Nadat klanten iets besteld hebben kan er vaak nog net een karige ‘bedankt voor uw bestelling’ mededeling af op een verder lege pagina. Als klanten de moeite hebben genomen om op jouw site het gehele bestelproces te doorlopen is de kans groot dat ze jouw bedrijf leuk vinden. Zeker in combinatie met een trigger in de vorm van unieke content werkt deze manier goed. Attendeer je klanten bijvoorbeeld op de vele handige tips over het product dat ze zojuist hebben aangeschaft die ze kunnen vinden op jouw Facebook pagina. Voeg de Facebook Like box prominent toe aan je bedankpagina en ze kunnen er niet omheen.

Tip 3: Organiseer een wedstrijd
Een uitstekende manier om meer bekendheid en fans te verwerven is het organiseren van een wedstrijd, waarbij fans kans maken op mooie prijzen. Het enige dat Facebook leden hoeven te doen om mee te doen is het liken van jouw pagina. Wedstrijden zijn uitstekend voor het genereren van een buzz en door de viraliteit kan de actie zich ver uitbreiden. Jouw vrienden zien namelijk meteen dat jij meedoet. In de Verenigde Staten zijn er bedrijven enkel en alleen gespecialiseerd in het creëren van zogenaamde Facebook sweepstakes. Maar ook dichter bij huis weten ze een originele Facebook actie te ontwikkelen.

Tip 4: Gebruik je e-mailbestand en je website
Veel bedrijven zenden maandelijks al een nieuwsbrief de deur uit. Gebruik deze uiting om je klanten te attenderen op jouw Facebook pagina met de aankondiging van de wedstrijd die je organiseert (tip 3) of de unieke content die je aanbiedt als ze jouw pagina leuk vinden (tip 1). Plaats uiteraard ook een nieuwsitem op je website waarin je de Facebook pagina promoot. Een kek buttontje mag natuurlijk ook niet ontbreken op je homepage. Mocht je een corporate blog hebben (mijn complimenten); met een applicatie zoals Social RSS koppel je jouw blog meteen aan je Facebook pagina.

Tip 5: Facebook advertising
Ik heb er al eerder over geschreven, maar als je het juist inzet is adverteren op Facebook een ontzettend effectieve manier om nieuwe fans te vergaren. Door de ongekende targetingopties ben je in staat om heel gericht en goedkoop fans te werven in je doelgroep. Deze tip is vooral handig om in het begin snel te groeien waarna het virale effect de groei kan overnemen. Mocht je gaan adverteren, laat de potentiële fans dan wel landen op een geoptimaliseerde landingspagina (zie tip 1). Fan only content gecombineerd met een goed opgezette advertentiecampagne zal resulteren in een conversiepercentage waar je in andere kanalen alleen maar van kan dromen.

Wat ga je met de fans doen?
Bovenstaande methoden zijn zeker niet de enige, maar wel bewezen effectief. Een grote fanbase is alleen wat waard als je er ook iets mee doet. Probeer jij als merk de dialoog aan te gaan met je fans en ben je bereid daar tijd en energie in te steken om zo uiteindelijk de band met jouw klanten te versterken? Is het antwoord ja, gebruik dan vooral bovenstaande tips. Is het antwoord negatief maar wil je gewoon veel Facebook fans; je kunt ook gewoon Facebook fans kopen. Het Nederlandse bedrijf met de meeste Facebook fans is trouwens op dit moment KLM met een ‘schamele’ 70.000. Ik ben benieuwd welk merk dat aan het einde van dit jaar is.

Wil je meer weten over Facebook Marketing? Bezoek dan snel FacebookPro.nl – Facebook Marketing Blog.

This entry was posted in Facebook Marketing, Tips & Tricks. Bookmark the permalink.

Geef een reactie