9 onmisbare Google Adwords tips (met voorbeelden!)

Google AdWords is de snelste manier om bezoekers te werven voor een website. Met Google AdWords ben je altijd op zoek naar de meest aantrekkelijke advertenties met zoveel mogelijk winst en met zo min mogelijk kosten. Iedereen kan het, maar wat is nou het beste om te doen? Daarom heb ik 9 tips en voorbeelden voor Google AdWords op een rij gezet.

1. Gebruik relevante zoekwoorden
Beginnen aan AdWords betekent beginnen aan een zoekwoorden onderzoek. Zonder geschikte keywords bestaat er geen succesvolle AdWords campagne. Het opzetten van de AdWordscampagne begint met het kiezen van alle keywords die relevant zijn voor jouw website. Het liefst ook nog met een zo hoog mogelijk zoekvolume.

2. Gebruik een Call-to-action
Zorg dat de bezoeker aangezet wordt om een actie te nemen. Een call-to-action is de actie wat jouw potentiële klant moet gaan doen. Een call-to-action roept aan tot actie en kan het klikpercentage flink verhogen. Het is niet eenvoudig om zelf een passende call-to-action te verzinnen. Daarom heb ik hier een verzameling met call-to-actions om te gebruiken als naslagwerk. Maak meerdere advertenties met deze acties en meet zelf welke het beste werkt. Een call to action is niet altijd de beste manier om een advertentie af te sluiten. Probeer daarom ook andere advertentieteksten.

3. Begrijp de intentie van de bezoeker
Sluit de AdWords advertentie aan op de intentie van de persoon die de zoekopdracht doet. Probeer te bepalen wat de zoekopdracht betekent en wat de persoon daarmee wil. Doe een belofte die aansluit op deze behoefte. De beloftes moeten daarna ook waargemaakt worden op de landingspagina. Vertel dat er bij jouw goedkope vakantie te vinden zijn, maar biedt deze dan daarna ook aan. Wanneer dit goed gebeurd is er een grotere kans op een verkoop.

4. Gebruik USP’s: Pronken met een troef
Webwinkels hebben vaak een unieke of speciale troef of service waarmee bezoekers worden verleidt om iets te bestellen. Dit zijn jouw USP’s (unique selling points). Heb je een snelle levering, hoge kortingen of geen verzendkosten gebruik dit dan in de advertentie. Maar let op: Biedt niets aan wat je niet hebt, bijvoorbeeld gratis producten of diensten. Mensen haken dan gelijk weer af. Geef de bezoeker na het klikken van uw advertentie precies wat er wordt beloofd.

5. Scoor met de kwaliteitscore
Door het aansluiten van de advertentie en de landingspagina kan ook de AdWords kwaliteitsscore beter worden. Dit zorgt ervoor dat de kosten van een klik omlaag gaan. Het aansluiten van het onderwerp van de zoekopdracht tot aan de landingspagina heeft al veel effect. Andere factoren zijn accountgeschiedenis, klikfrequentie op de urls, relevantie van keywords en geografische regio waarin het wordt weergegeven.

6. Uitsplitsen
Gebruik de mogelijkheden van AdWords om de advertenties zo goed mogelijk te richten op een onderwerp. Wanneer het onderwerp ook maar iets verschilt, maak er dan ook een andere advertentiegroep met bijpassende advertenties voor aan.

7. Dynamic Keyword Insertion
Klinkt moeilijk maar is het niet. Met keyword insertion kan de zoekopdracht waarmee iemand zoekt precies zoals getypt in de advertentie worden geplaatst. Deze advertentie zal veel meer opvallen, omdat het precies aansluit op de gegeven zoekopdracht. Zorg ervoor dat de termen wel in een goede context geplaatst worden.
• {keyword:} Laat het keyword klein.
• {KeyWord:} Begint alle keywords met een hoofdletter.
• {KeyWord:Alternatief} Vul na de dubbele punt een alternatief keyword in voor als het keyword in de zoekmachine te lang is.

8. Gebruik uitsluitingswoorden
Niet alle combinaties met jouw ingestelde keywords zijn relevant. Wanneer een webwinkel nieuwe fietsen verkoopt is het onverstandig om ook gevonden te worden op “tweedehands fietsen”. Deze combinaties kosten alleen maar nutteloze kliks en leveren niets op. Maak daarom gebruik van uitsluitingswoorden.

9. Advertenties meten
Nog steeds een klikpercentage lager dan 100%? Dan kan het verbeterd worden. Daarom is het verstandig om meerdere advertenties naast elkaar te testen. Verander een deel van de advertentie en kijk welke zorgt voor de meeste kliks en conversies. Dit kan door in de campagne instellingen te kiezen voor “rouleren” bij de advertentieroulatie. Met een koppeling van AdWords en analytics is er ook inzicht hoeveel geld een keyword heeft opgeleverd. Wanneer de kosten hoger zijn dan de verdiensten is het verstandig om te stoppen met het keyword of de landingspagina aan te passen.

Deze Google AdWords tips zijn van René Stuifzand; online marketeer met een focus op gebruiksvriendelijkheid en zoekmachine optimalisatie.

This entry was posted in Advertentieteksten, AdWords, Tips & Tricks. Bookmark the permalink.

Geef een reactie