Aan de slag met het Google Display Netwerk

Een van de belangrijkste doelstellingen van search engine advertising is het genereren van conversies. Maar 95% van de tijd dat jouw potentiële klanten aan het surfen zijn brengen ze niet door op een resultatenpagina van een zoekmachine. Om ook in die tijd je aanbod onder de aandacht te brengen van je doelgroep is het inschakelen van het Google Display Netwerk een uitstekende manier. Toch benutten veel adverteerders niet alle mogelijkheden van dit netwerk.

Google Display Netwerk
Het Google Display Netwerk (voorheen bekend als Google Content Netwerk of het inhoudsnetwerk) bevat miljoenen websites die Google advertenties (AdSense) vertonen en heeft wereldwijd een bereik van ongeveer 80%. Hiermee is het ’s werelds grootste online advertentienetwerk.

Display netwerk verbeteringen
Veel adverteerders denken dat het inschakelen van het display netwerk conversies oplevert tegen te hoge kosten. Waar dit vroeger inderdaad vaak zo was is het netwerk de laatste tijd flink verbetert. Zo is de optie van ‘above the fold’ adverteren en frequency capping toegevoegd. Tevens is het mogelijk om het display netwerk in te zetten voor remarketing, hierbij target je de bezoekers die je website al bezocht hebben nogmaals met gerichte uitingen. Een ander belangrijk verschil is dat je met display adverteren vraag kan creëren naar je product waarbij search advertising vooral gericht is het vervullen van een al aanwezige vraag.

Andere werkwijze dan bij search
Als je het goed aanpakt en de juiste werkwijze hanteert is het mogelijk om extra conversies te genereren tegen vergelijkbare kosten per conversie. Het aantal conversies zal lager liggen dan in het zoeknetwerk maar 20% extra conversies is haalbaar. Het belangrijkste is te beseffen dat het adverteren in het display netwerk een andere werkwijze vereist dan het adverteren in het zoeknetwerk van Google. Simpelweg campagnes kopiëren en de instellingen wijzigen van het zoek- naar het displaynetwerk zal je niet het meeste resultaat opleveren. Om succes te behalen met het display netwerk besteed dan aandacht aan de volgende punten:

1. Zoekwoord selectie
In het inhoudsnetwerk geldt een andere ‘zoekwoord matching’ dan in het zoeknetwerk. Google gebruikt een beperkt aantal zoekwoorden om een thema te bepalen en vertoont dan de advertenties op websites die hetzelfde thema hebben. Deze vorm van zoekwoord selectie is compleet anders dan bij een campagne gericht op het zoeknetwerk. Maak daarom bij content campagnes compacte advertentiegroepen van 5 tot 20 zoekwoorden aan met een helder afgebakend thema die je product of dienst beschrijft. Vermijd hierbij woorden die een dubbele betekenis hebben en gebruik uitsluitingswoorden om te voorkomen dat advertenties worden vertoond op sites met irrelevante inhoud. Een handige tool om relevante zoekwoorden binnen een bepaald thema te vinden is het Wonder Wheel van Google.

2. Analyseer de websites waarop je vertoond wordt
Als je eenmaal heldere thema’s hebt geformuleerd word je vertoond op vele verschillende sites. Niet alle sites zullen van toegevoegde waarde zijn om op te adverteren. Het is van groot belang om te analyseren welke sites goed presteren en welke niet. Dit is te doen door een positieprestatie rapport te maken in Adwords. De slecht presterende pagina’s die alleen maar kosten en vertoningen genereren maar niet resulteren in conversies sluit je uit zodat je er niet meer op vertoond wordt. De sites die een goed rendement opleveren kun je toevoegen als positie. Een nog betere werkwijze is het aanmaken van een aparte campagne voor deze goed presterende pagina’s. Hoe dat het beste kan staat hier duidelijk uitgelegd. Ook demografische targeting binnen het Content Netwerk biedt mogelijkheden om meer resultaat te behalen maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik daar weinig ervaring mee heb.

Wat zijn jouw ervaringen?
Het inschakelen van het display netwerk is een goede manier om meer rendement uit je online advertentie campagnes te halen. Laat het niet na om jouw ervaringen in de comments te delen.

This entry was posted in AdWords, Google Display Netwerk, Tips & Tricks. Bookmark the permalink.

Geef een reactie