Adwords Campagne Experimenten (ACE) beschikbaar voor iedereen

Op 8 juni startte Google met Adwords Campagne Experimenten bèta, kortweg ACE genoemd. Nadat op 3 augustus deze tool voor alle US adverteerders werd uitgerold, is met ingang van 13 september Adwords Campagne Experimenten beschikbaar voor iedereen.

Wat is ACE?

ACE is een tool binnen Adwords waarmee je kan testen of veranderingen binnen een campagne een positief effect hebben en of dit effect ook significant is. Waarbij je voorheen alleen de resultaten van voor en na de wijzigingen met elkaar kon vergelijken, maakt ACE het mogelijk om dit op eenvoudige wijze simultaan te split-testen.

Met Adwords Campagne Experimenten kun je onderzoeken of wijzigingen van biedingen, zoekwoorden, zoekwoordopties en/of plaatsingen binnen het Searchnetwerk of het Inhoudsnetwerk het gewenste resultaat hebben.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Wanneer je een campagne hebt ingesteld voor ACE en bijvoorbeeld een aantal CPC biedingen hebt aangemerkt als ‘experiment’ zal Google de controle conditie en experimentele conditie beurtelings met elkaar afwisselen. Dit houdt in dat in 50% van de gevallen voor dat zoekwoord het CPC bod in de controle conditie wordt gebruikt en dat in 50% van de gevallen het experimentele bod wordt gebruikt. Je hoeft echter niet te kiezen voor een 50/50 verdeling maar kan ook instellen dat je de experimentele conditie bijvoorbeeld 70% van de tijd wil laten zien en de controle conditie slechts 30% van de tijd.

Je kunt bij de campagne instellingen zelf aangeven wanneer je wilt starten en hoe lang je een experiment wilt inzetten (Google adviseert zelf tussen de 2 en 4 weken). Binnen de Adwords interface wordt vervolgens weergegeven of een verschil tussen de controle en de experimentele conditie significant is.

Hoe stel ik het in?

Google heeft een aantal filmpjes online geplaatst waarin het opzetten van ACE op een heldere manier wordt uitgelegd:

httpv://www.youtube.com/watch?v=NTEi-qHm1ps

httpv://www.youtube.com/watch?v=ChHKOuYDWUU

httpv://www.youtube.com/watch?v=9orYdG_Vybg

httpv://www.youtube.com/watch?v=KohSg1bxc1U

httpv://www.youtube.com/watch?v=1OB69pNoMj8

Conclusie?

Persoonlijk ben ik erg enthousiast over deze nieuwe tool en denk ik dat je hiermee op een betrouwbaardere manier dan voorheen kan testen of wijzigingen daadwerkelijk een positief effect hebben. Ik ben dan ook zeker van plan dit te gaan gebruiken. Wat mijns inziens nog een belangrijke aanvulling op ACE zou zijn, is de mogelijkheid om te simultaan te testen wat de effecten van verschillende instellingen op campagneniveau zijn op de prestaties van een campagne. Het is te hopen dat dit in de toekomst ook mogelijk wordt binnen Adwords.

Meer informatie over ACE vind je op het Inside Adwords blog en in het Adwords helpcentrum van Google

This entry was posted in AdWords. Bookmark the permalink.

Geef een reactie