AdWords CTR: Wat is goed?

Een veel gehoorde vraag bij AdWords adverteerders: wat is een goede CTR? Dat hangt van een aantal zaken af waaronder de advertentietekst en het meest belangrijke:de positie waarop de advertentie vertoond wordt. Hoe hoger je staat, hoe meer kliks je zult krijgen. Logisch en daarom is het van groot belang om zo hoog mogelijk op de pagina vertoond te worden. De CTR heeft daarnaast een hele grote invloed op de kwaliteitsscore. Maar wat is nou de gemiddelde CTR? Daar is onderzoek naar gedaan en zo heb je vergelijkingsmateriaal.

Gemiddelde CTR AdWords is 2%
Normaal gesproken is Google zeer terughoudend met het delen van informatie over Google AdWords maar op het Amerikaanse AdWords help forum laat een Google Employee weten dat de gemiddelde CTR van AdWords rond de 2% ligt. Dit kun je dus gebruiken als referentiepunt maar de CTR is sterk afhankelijk van de positie. Gelukkig is er ook informatie bekend over de gemiddelde CTR per positie.

AdWords CTR per positie
Het onderzoek is gedaan met behulp van een grote Amerikaanse dataset (1,2 miljoen kliks) en met accounts uit verschillende branches. De eerste positie heeft een gemiddelde CTR van 7,94% maar ik heb ze zelf al veel hoger mee gemaakt (25-40%). De AdWords CTR daalt daarna snel en positie 10 heeft slechts een schamele 0,2%. Het onderzoek laat onvermeld of dit alleen over Google gaat of ook de zoekpartners betreft. Deze hebben over het algemeen een veel lagere gemiddelde CTR.

Google AdWords vs. Organische resultaten
Over het algemeen halen de betaalde zoekresultaten veel minder kliks binnen dan organische, alhoewel Google goed zijn best doet daar zoveel mogelijk verandering te brengen door de de organische resultaten steeds verder naar beneden te drukken ten faveure van de gesponsorde koppelingen. Volgens onderzoek van SEOMoz klikt slechts 10 tot 20% van de mensen op een betaalde link en dus 80 tot 90% (!) van de mensen op een organische. De nr.1 positie van de organische resultaten haalt dan ook een gemiddelde van 42%. Dit betekent niet dat je alleen maar in SEO moet investeren want zolang AdWords een positieve ROI heeft is het ook een bijzonder goede investering. Een eerste stap om dat te bereiken is het regelmatig lezen van dit blog ;) .

Gemiddelde CTR in Nederland
Beide onderzoeken zijn in de US uitgevoerd en voor zover ik weet zijn er geen Nederlandse cijfers bekend over gemiddelde CTR van AdWords. Maar wat niet is, kan nog komen dus komt u maar op: NetSociety, Traffic4u, OnetoMarket, Tribal een ander bureau of Google natuurlijk. Ik ben benieuwd.

This entry was posted in AdWords, Zoekmachinemarketing. Bookmark the permalink.

Geef een reactie