AdWords Tip: Uitsluitingswoorden gebruiken

Zoals eerder gezegd is de kans groot dat jij een deel van je geld verspilt binnen AdWords. Een van de makkelijkste manier om dat te voorkomen is het toevoegen van uitsluitingswoorden. Met uitsluitingswoorden geef je aan bij welke zoekopdrachten wilt dat jouw advertenties niet worden vertoond en werken zo als een filter om te voorkomen dat je betaalt voor irrelevant verkeer naar je website. Hier volgen enkele AdWords tips om uitsluitingswoorden te vinden.

AdWords zoekopdrachtrapport
Als je al actief bent met AdWords is het verstandig om regelmatig te controleren bij welke zoekopdrachten je advertenties worden vertoond. Dit is te doen door het uitvoeren van een zoekopdrachtrapport. Scan de opdrachten waarbij jouw advertenties zijn vertoond en degene die niet relevant voor jouw campagnes zijn, kun je toevoegen als uitsluitingswoord.

Het is ook mogelijk om zonder een rapport uit te voeren in de AdWords interface de daadwerkelijke zoekopdrachten tevoorschijn te halen en zo nieuwe zoekwoorden en uitsluitingswoorden te vinden. Dit doe je door bij campagnebeheer op het tabblad zoekwoorden de optie alle zoektermen weergeven te selecteren.

Google Analytics
Naast het regelmatig uitdraaien van een zoekopdrachtrapport is ook Google Analytics een zeer waardevolle bron om nieuwe uitsluitingswoorden te vinden. Hier kun je naast je AdWords data ook de zoekopdrachten uit het organische verkeer doorspitten die bezoekers hebben gegenereerd naar je website. Het is wel aan te raden met een Analytics filter in te stellen zodat je ook alle daadwerkelijke zoekopdrachten van AdWords herleid.

Keyword Tools
De twee bovenstaande manieren zijn alleen mogelijk als al je een AdWords account hebt lopen. Maar het is zeer aan te raden om voordat je begint met adverteren in AdWords al na te denken over mogelijke uitsluitingswoorden. Er zijn op internet verschillende keyword tools beschikbaar die je daarbij kunnen helpen. Zo is de vernieuwde Google Keyword Tool een uitstekend hulpmiddel om mogelijke ongewenste combinaties te ontdekken. Ook die van Wordstream en Wordtracker zijn handige tools om nieuwe uitsluitingswoorden te vinden.

Google Suggestions
Google geeft sinds vorig jaar suggesties tijdens het intypen van een zoekopdracht. Hierdoor worden de meest voorkomende combinaties al vertoond zonder dat je de hele zoekopdracht hoeft in te vullen. Hier staan uiteraard naast relevante combinaties ook suggesties tussen waarbij je niet vertoond wilt worden met je advertenties. Naast de vertoonde suggesties geeft Google onderaan de zoekpagina ook een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten. Tussen deze synoniemen en/of variaties zitten ook vaak termen die je als uitsluitingswoord kan toevoegen.

Hoe vind jij nieuwe uitsluitingswoorden?
Het niet gebruiken van uitsluitingswoorden is een van de meest voorkomende fouten in het gebruik van AdWords en met bovenstaande manieren kun je simpel nieuwe uitsluitingswoorden vinden en zo geld besparen. Hoe vind jij nieuwe uitsluitingswoorden?

Dit artikel verscheen eerder in licht aangepaste vorm op het Traffic4u blog.

This entry was posted in AdWords, Google Analytics, Tips & Tricks. Bookmark the permalink.

Geef een reactie