Alternatief voor Google AdSense?

Veel website eigenaren gebruiken Google AdSense om inkomsten te genereren uit het verkeer op hun sites. Het Google Display Netwerk heeft dan ook een enorm bereik en het implementeren van AdSense op je site is vrij simpel geregeld. Enige weken geleden viel mijn oog op Nederlands initiatief dat als alternatief of aanvulling op Google AdSense kan fungeren: Adverteerdirect.nl. Deze partij wil als een marktplaats fungeren tussen adverteerders en website eigenaren en richt zich voornamelijk op niche sites en het MKB.

Verschillen met Google AdSense
Adverteerdirect biedt naar eigen zeggen online adverteren op maat en fungeert als een intermediair tussen adverteerders en site-eigenaren. Adverteerders kunnen op basis van categorie├źn en interesse gebieden websites uitzoeken waar ze op willen adverteren. Belangrijk verschil is dat Adverteerdirect werkt met vaste weektarieven die door de site-eigenaren zelf bepaald worden. Voor dit bedrag kun je een plek gegarandeerd reserveren ongeacht het aantal kliks en heb je 100% zichtbaarheid op de door jouw gekozen positie. Na het kiezen van posities en het uploaden van banners gebeurt het plaatsen van de advertenties volautomatisch. Mocht een deal tot stand komen, betaalt Adverteerdirect 75% uit aan de publisher. Dit percentage ligt hoger dan bij AdSense waar Google 68% van de inkomsten doorsluist naar de publisher. Tot op heden zitten er ongeveer 200 websites aangesloten bij Adverteerdirect. Het systeem kan naast AdSense of affiliate banners draaien dus als een advertentieruimte niet verkocht is worden de door Google verzorgde of affiliate advertenties vertoond.

En de toekomst?
Adverteerdirect differentieert zich door te werken met vaste tarieven waar ook een gevaar in schuilt; site-eigenaren vragen in sommige gevallen (te) hoge tarieven en maakt het voor performance based adverteerders minder interessant. De belangrijkste uitdaging is een kip-en-ei verhaal. Adverteerders zullen aleen toestromen als er voldoende aanbod is aan websites waar publishers eerder geneigd zijn om zich aan te melden als er voldoende adverteerders zijn. Het zou een goede aanvulling voor webmasters van niche sites zijn om hun advertentie-inkomsten te vergroten. Ben benieuwd wat jullie van het initiatief vinden of zijn er genoeg alternatieven?

Dit artikel is ook gepubliceerd op Marketingfacts.

This entry was posted in Google Display Netwerk. Bookmark the permalink.

Geef een reactie