De groeistrategie van Google

Er gaan al tijden geruchten dat Google het Amerikaanse bedrijf Groupon wil overnemen voor 6 miljard dollar. Waarom Google het astronomische bedrag wil betalen voor Groupon ligt in de strategie en toekomstvisie van Google. Allereerst is het van groot belang om te beseffen dat de core business van Google niet de zoekmachine en de achterliggende technologie is; Google is de meest geöliede en efficiënte advertentieverkoopmachine ter wereld met haar advertentieprogramma AdWords. En Google wil deze machine nog verder verbeteren. De strategie om dit te doen laat zich kenmerken door drie kernwoorden: local, mobile en social. Groupon moet het glijmiddel tussen deze drie kenmerken worden.

Local
Nu bijna iedere grote adverteerde honderdduizenden, zo niet miljoenen per jaar spendeert in AdWords, zit de grootste groei in het nog onontgonnen terrein van de lokale adverteerder: de MKB’er. Google is al een hele tijd bezig om allerlei diensten aan te bieden om lokale vindbaarheid te verbeteren. Met productintroducties zoals Google Boost en Hotpot; een ‘local recommendation engine’ voor Google Places.

Mobile
Het gebruik van mobiel internet groeit enorm hard. Het gebruik is in Nederland het afgelopen jaar verdrievoudigd en die groei zal de komende jaren alleen maar meer worden. Deze toename van mobiel internet blijkt nauwelijks te kannibaliseren op het ‘reguliere’ internetgebruik. Google probeert op deze groei in te springen met haar eigen platform Android en het pushen van AdWords Mobile. Mobiel adverteren is terecht een sleeping giant genoemd en Google zal er alles aan doen om deze reus te ontwaken.

Social
Google voorspelde enkele maanden geleden dat in 2015 meer dan 75 procent van de advertenties een sociaal component zal bevatten. Hier is echter een probleem, Google heeft in tegenstelling tot Facebook die sociale data (nog) niet. Google weet wel wat mijn voorkeuren zijn (op basis van mijn surfgedrag in het Google Display Netwerk), maar ze weten niet wie mijn vrienden zijn. Dit proberen ze op te lossen door de introductie van hun eigen sociaal netwerk Google Me. De introductie is echter tot april 2011 uitgesteld. Tot nu toe is dit het meest zwakke onderdeel in de groeistrategie van Google.

Lees het volledige artikel op Marketingfacts waar ik dieper in ga op de overname van Groupon en hoe die binnen de strategie van Google past.

This entry was posted in AdWords, Zoekmachinemarketing. Bookmark the permalink.

Geef een reactie