De top SEA trends en ontwikkelingen in 2011

Eerder gaven we al de belangrijkste SEA ontwikkelingen van 2010. Zoals beloofd volgen vandaag de voorspellingen voor het komende jaar. Wat gaat er veranderen op het gebied van SEA in 2011? De advertentiemogelijkheden worden uitgebreid, het belang van mobiel en display advertising neemt toe, Google blijft oppermachtig en SEA wordt nog meer een specialisme. Hier volgen de vijf belangrijkste SEA ontwikkelingen voor 2011.

#1 De SERP en daarmee SEA zal veranderen

Google zal meer en meer proberen om data om te zetten in antwoorden op de zoekvragen van een internetter en in de Google SERP (search engine result page) tonen. Die antwoorden zullen deels in de vorm van advertenties verschijnen. Dit kan door bijvoorbeeld XML data van adverteerders te koppelen aan advertenties. Ook zullen we steeds ‘rijkere’ advertentieformaten zien waarbij de zoeker meer informatie krijgt voordat hij klikt. Denk hierbij aan: comparison ads, product listing ads, seller rating extensions. Ook Google Maps ‘ontkomt’ niet aan de nieuwe advertentiemogelijkheden met o.a. Google Places, HotPot en Google Boost. Het lijkt er op dat volgend jaar SEA volledig ‘universal’ gaat. De tijd dat AdWords enkel bestond uit simpele tekstadvertenties ligt vanaf volgend jaar definitief achter ons.

#2 SEA gaat mobiel en lokaal

Het gebruik van smartphones met mobiele internettoegang groeit enorm hard. Het gebruik is in Nederland het afgelopen jaar verdrievoudigd en deze groei zal zich in 2011 doorzetten. Deze toename van mobiel internet blijkt nauwelijks te kannibaliseren op het ‘reguliere’ internetgebruik. Met deze groei zal ook het belang van mobiel adverteren toenemen. Google heeft mobile search tot één van haar speerpunten voor 2011 gebombardeerd. De opkomst van mobiel zoeken hangt nauw samen met de opkomst van lokaal zoeken: 1 op de 3 mobiele zoekopdrachten is lokaal gericht. 2011 zal het jaar worden waarin mobiel en lokaal adverteren volwassen worden.

#3 Meer focus op display advertising

Het relatieve aandeel in tijd dat zich men op een zoekmachine bevindt, is veel minder groot dan voor andere online activiteiten (o.a social media consumptie, lezen van content op websites etc). In lijn met het AIDA model is de inzet Google Search zeer geschikt voor de stappen Decision en Action. Voor de Attention en Interest fases biedt display & rich media advertising veel meer mogelijkheden. En als het aan Google ligt zal ook Youtube hier een belangrijk onderdeel van uitmaken. Wie de laatste tijd enige tijd op het internet heeft doorgebracht kan de ‘Watch this space’ campagne van Google niet ontgaan zijn. In 2011 zal het belang en de mogelijkheden van display advertising via Google verder toenemen. Zeker als Google beter in staat is om de invloed van display op de uiteindelijke conversie aan te tonen zal deze vorm van adverteren sterk groeien.

#4 SEA wordt nog specialistischer

SEA was door de vele nieuwe mogelijkheden van het afgelopen jaar al steeds meer een specialisme geworden en deze ontwikkeling zal zich alleen maar doorzetten. Met de vele nieuwe mogelijkheden is het niet meer voldoende om eenmalig een campagne aan te maken, wat zoekwoorden te selecteren en te laten lopen. Met de enorme budgetten die tegenwoordig gemoeid gaan met SEA is het inschakelen van een expert absoluut geen overbodige luxe. AdWords lijkt in de basis heel simpel maar de materie er achter kan het heel complex maken. Tevens verdringen betaalde resultaten langzaam maar zeker steeds meer de organische resultaten wat het belang van SEA doet toenemen. Voor zowel mobiel als lokaal adverteren gelden weer hele andere regels dan klassieke adverteren in zoekmachines, ook hier zal specialistische kennis dus een belangrijke rol gaan spelen.

#5 Google blijft oppermachtig (of toch niet?)

Ondanks dat Yahoo! & Bing zijn samen gegaan valt er zeker in Europa op het gebied van SEA vooralsnog weinig te verwachten van deze combinatie. Met een marktaandeel van rond de 95% valt hier ook nog maar weinig terrein te winnen voor Google. De grootste concurrent op het gebied van online adverteren komt echter uit een andere hoek en heet Facebook. De populariteit van het grootste sociale netwerk ter wereld blijft maar groeien en de advertentiemogelijkheden via Facebook worden in rap tempo uitgebreid en verbeterd. Zeker nu ze voorzichtig aan het testen zijn met externe Facebook advertenties is het interessant om te zien hoe dit zich zal gaan ontwikkelen. Facebook opent begin 2011 een sales kantoor in Amsterdam die zich volledig zal gaan richten op de grootste online adverteerders. Hiermee is de strijd om de Nederlandse adverteerder begonnen!

De belangrijkste SEA trends?

Hierboven staan vijf trends opgesomd die binnen het SEA landschap het komende jaar zeer belangrijk zijn. Zie ik een hele belangrijke ontwikkeling over het hoofd of ben je er helemaal niet mee eens? Laat het niet na om jouw mening te verkondigen in de comments.

This entry was posted in AdWords, Facebook Marketing, Google Display Netwerk, Online Advertising, Zoekmachinemarketing. Bookmark the permalink.

Geef een reactie