De vier beste gratis keyword tools voor AdWords

Iedereen die zich bezig houdt met zoekmachinemarketing weet hoe belangrijk het gebruik van de juiste keywords is. Veel adverteerders komen bij het zoeken van de juiste keywords echter niet verder dan de tool van Google. Hierdoor is de kans groot is dat ze adverteren op vrij generieke zoekwoorden met een hogere CPC, wat de ROI niet ten goede komt. Om de juiste keywords te vinden zijn er verschillende tools die je het leven een stuk makkelijker maken. Ik maak zelf altijd gebruik van meerdere keyword tools om tot een goede lijst van zoekwoorden te komen. Hieronder de vier beste en gratis tools die ik gebruik.

#1 Google Keyword Tool

Er van uitgaande dat ik nog geen AdWords account heb waar ik de gebruikte zoekopdrachten kan analyseren, begin ik altijd met de Google Keyword Tool. In het verleden hield Google er twee verschillende tools op na. Onlangs introduceerden een gecombineerde nieuwe tool met enkele handige mogelijkheden, zoals zoekwoordverfijning en de mogelijkheid om te zoeken op basis van een URL of categorie.

#2 Übersuggest

Waar de keyword tool van Google de belangrijkste en daarmee vaak ook de meest generieke (lees:duurdere) keywords weergeeft, maak ik daarnaast ook altijd gebruik van Übersuggest. Deze handige tool geeft je van ieder opgegeven zoekwoord alle Google suggesties weer. Hiermee heb je meteen een hele uitgebreide lijst van zoekwoord suggesties per letter. Kortom, een zeer handige tool en de resultaten zijn ook in het Nederlands.

#3 Wordstream

Wordstream is een Amerikaans zoekmachinemarketingbureau die verschillende handige en goede tools ontwikkeldvoor PPC & SEO doeleinden. Hun zoekwoord suggestie tool geeft goede resultaten weer, ook in het Nederlands en komt ook met keywords die de Google Keyword tool niet altijd weer geeft. En als je toch op hun site bent: maak dan ook gebruik van hun andere tools zoals de Keyword Niche Finder en hun tool om uitsluitingswoorden te vinden.

#4 SEO Book Keyword tool
Deze tool van SEO Book maakt gebruik van WordTracker, maar heeft als grote voordeel dat het meteen ook handige links per zoekwoord bevat naar o.a. het Google Wonderwheel, de visuele zoekmachine Quintura, Google Trends, Google Insights en ook al naar het pas gelanceerde Yahoo! Clues. Helaas bevat deze laatste tool nog geen Nederlandse data, maar is bijzonder handig als je een Engelstalige campagne hebt. Het geeft namelijk per zoekwoord demografische kenmerken (geslacht, inkomen, leeftijd en locatie). Tevens bevat het een search flow waarbij het veel voorkomende voorafgaande, opeenvolgende en gerelateerde zoekopdrachten weergeeft. Een hele handige tool voor keyword onderzoek waarbij ik mij afvraag waarom ze deze pas introduceren nadat ze alle search acitiviteiten hebben samen gevoegd met Microsoft AdCenter.

Welke keyword tools gebruik jij?
Met bovenstaande tools kom je een heel eind om de juiste zoekwoorden en uitsluitingswoorden te vinden voor je AdWords campagne. Ik gebruik altijd meerdere tools naast elkaar omdat geen van allen een compleet beeld geeft. Welke manieren gebruiken jullie om (nieuwe) zoekwoorden te vinden? Laat het achter in de comments.

This entry was posted in AdWords, Tips & Tricks, Zoekmachinemarketing. Bookmark the permalink.

Geef een reactie