Het effect van Google Instant op SEA

Een tijdje geleden meldden we al dat Google Instant werd geïntroduceerd in de US en sinds vorige week is het ook in ons land effectief. Google Instant is een grote aanpassing omdat het de manier waarop de zoekresultaten worden gepubliceerd totaal veranderd. Vele zoekmachinemarketing experts waren dan ook verontrust over het effect van Instant op SEO. Uiteindelijk blijkt dat heel erg mee te vallen maar wat is nou het effect van Google Instant op de AdWords resultaten?

Methodologie
Om dat te onderzoeken heb ik dezelfde methodologie aangehouden als RimmKaufman en heb ik onder andere onderzocht wat het effect is op het aantal impresssies, kliks, CPC, aantal zoekwoorden, gemiddelde positie en conversiepercentage.

Omdat ik ook werk met US accounts heb ik een periode van zowel drie weken van voor als na de introductiedatum (8 september) van Google Instant in de Verenigde Staten als onderzoeksperiode genomen. Ik ben uitgegaan van enkel Google.com en niet die van de zoekpartners en het Google Display Netwerk omdat de introductie van Instant hier geen invloed op heeft. Helaas kan ik uit concurrentie overwegingen (en tijdgebrek) niet met al te veel mooie grafiekjes en data komen om mijn verhaal te staven dus je zult me moeten geloven op mijn blauwe ogen. In het kort zijn dit mijn conclusies:

* De introductie van Google heeft geen significante invloed op het aantal impressies, kliks en CTR. Deze zijn als ik de seizoensinvloeden buiten beschouwing laat vrijwel niet veranderd.
* Google Instant heeft ook geen invloed op de kwaliteitsscore (deze is heel licht gestegen maar zeker niet significant). Ook de gemiddelde CPC is in deze periode niet veranderd.
* Het conversiepercentage is van de campagnes is niet gewijzigd, helaas. Trouwens ook niet voor het organische resultaten
* Het gemiddelde aantal zoekwoorden is wel veranderd. Er is een lichte verschuiving opgetreden van 1-3 naar 4 of meer zoekwoorden. De longtail wordt dus (nog) belangrijker. Een oorzaak hiervan kan zijn dat door Instant meer mensen gebruik maken van de door Google opgegeven sugggesties.

Voorlopige conclusie: Google Instant heeft geen groot effect op de AdWords resultaten enkel maakt het long tail nog belangrijker. Let op: mijn onderzoek heeft betrekking op slechts drie accounts in een specifieke branche (online gaming) dus kijk me alsjeblieft niet boos aan als jouw resultaten opeens inzakken. Tribal bijvoorbeeld verwacht juist het tegenovergestelde van mijn bevindingen maar mensen uit Brabant moet je sowieso nooit zomaar vertrouwen;).

Het effect van Google Suggest
Door de introductie van Google Instant worden de longtail zoekwoorden nog belangrijker dan voorheen. Niet alleen is de concurrentie en CPC op deze woorden lager, het conversiepercentage ligt over het algemeen een stuk hoger. Dit gaat voornamelijk op voor de keywords die Google gebruikt als suggestie. Helaas geeft de nieuwe keyword tool lang niet al deze suggesties weer. Gelukkig zijn er ook tools die de Google Suggest wel scrapen. Mijn favoriet is Ubersuggest die ook Nederlandse resultaten vertoond. Vergelijk bijvoorbeeld eens de resultaten van beide keyword tools op de zoekopdracht “auto”. Naast het vinden van nieuwe longtail keywords heb je er meteen een hele lijst uitsluitingswoorden bij. Doe er je voordeel mee. Heb jij ook onderzocht wat het effect van Google Instant is op jouw campagnes? Maak me blij en laat wat achter in de comments.

Update: Luna Metrics heeft ook onderzoek naar het effect van Google Instant op AdWords gedaan. Ze komen met ongeveer dezelfde conclusie; “If anything, the data (as limited as it is after only three weeks) points to a very slight increase in the tail.”

PS SEA Blog heeft nu ook een Facebook pagina en ons liken maakt jouw leven een stuk mooier, echt waar!

This entry was posted in AdWords, Zoekmachinemarketing. Bookmark the permalink.

Geef een reactie