Hoeveel geld verspil jij met AdWords?

AdWords is en blijft de grote melkkoe van Google. Jaarlijks wordt er meer dan 20 miljard dollar gespendeerd in het advertentieprogramma. Ook door Nederlandse adverteerders wordt er jaarlijks miljoenen besteed om vertoond te worden met tekst en beeldadvertenties in het Google Netwerk. Ondanks deze grote omvang lukt het maar weinig adverteerders om alle mogelijkheden volledig te benutten en gooien ze (onbewust) veel geld weg.

Beginnen met AdWords is makkelijk maar….
Google maakt het nieuwe adverteerders zeer gemakkelijk om met een campagne te beginnen. Dit stimuleren ze ook door veel gratis advertentietegoed weg te geven. Velen beginnen enthousiast maar beseffen zich daarbij niet dat ze vanaf het begin veel geld weggooien en halen daardoor niet het maximale uit het systeem. AdWords is namelijk makkelijk om mee te beginnen maar bijzonder moelijk om onder de knie te krijgen. AdWords is namelijk zo ingesteld om op langere termijn voor Google de opbrengst te maximaliseren. Dit gaat vaak ten koste van beginnende adverteerders die bijvoorbeeld de standaardinstellingen niet aanpassen. Hierdoor gooien ze veel geld weg wat geheel onnodig is. Hierdoor leeft bij sommige mensen het idee dat AdWords alleen Google wat oplevert. Iets waar ik het uiteraard niet mee eens ben.

Bereken zelf hoeveel je verspilt
Om dit fenomeen inzichtelijk te maken heef PPC Blog een handige calculator ontwikkelt waarin je simpel kan berekenen hoeveel geld jij verspilt (dit noemen ze AdWords Tax). Deze tool is niet nieuw maar omdat het duidelijk aangeeft hoeveel geld je verspilt vind ik het zeker het vermelden waard. Kom op: bereken maar snel hoeveel geld je verspilt. Waarschijnlijk meer dan je denkt.

Veel voorkomende AdWords fouten
AdWords is zeker niet moeilijk maar voordat je ermee begint is het belangrijk om niet de volgende veel gemaakte fouten te maken:

• Niks aan de standaardinstellingen veranderen
• Teveel zoekwoorden in een advertentiegroep stoppen
• Geen gebruik maken van uitsluitingswoorden
• Niet uitsluiten van slecht presterende sites
• Alleen maar gebruik maken van ‘broad match’
• Niet testen van advertentieteksten
• Display (voorheen Content) en Search campagnes niet gescheiden houden

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben benieuwd hoeveel geld jullie iedere maand jullie kunnen besparen.

This entry was posted in AdWords, Tips & Tricks. Bookmark the permalink.

Geef een reactie