Inzage in het conversiepad met AdWords Search Funnels

Het is een bekend probleem binnen AdWords; de conversie wordt geheel toegekend aan het laatste zoekwoord dat in het conversieproces is aangeklikt. Maar bij de meeste conversies is het conversiepad langer dan één klik: Voorafgaand aan de converterende klik wordt ook meerdere keren op andere advertenties geklikt. Het was een lange tijd niet in te zien welke zoekwoorden ook een bijdrage hebben geleverd aan het conversieproces. Sinds enige tijd is dit wel mogelijk met de AdWords Search Funnels.

Het eind van Last Cookie Counts?
De verschillende Search Funnel rapportages geven inzicht in het conversiepad: de volgorde van impressies en kliks die leiden tot een conversie. Hiermee wordt dus afgestapt van het last cookie counts principe. Het principe dat als te beperkt en de te kort door de bocht wordt gezien.

Verschillende rapporten
Google introduceert verschillende nieuwe rapporten:
• Het Top Conversions rapport: hiermee kun je in één oogopslag zien welke zoekwoorden het beste converteren.
• Het Assisted Conversions rapport: hiermee kun je zien welke zoekwoorden hebben geleid tot een klik die voorafging aan de laatste klik voor de conversie (de assist conversie). Je kunt met dit rapport ook de impressies zien die vooraf gingen aan de conversie.
• First and Last Click Analysis: hiermee kun je focussen op conversie paden die zijn begonnen of geëindigd met een bepaald keyword
• Time Lag rapport: Dit rapport geeft aan hoe lang een klant nodig heeft om te converteren
• Het Path Length rapport: hiermee kun je zien hoeveel kliks er gemiddeld voorafgaan aan een conversie.

Belangrijke toevoeging AdWords
Search Funnels is naar mijn mening een zeer belangrijke en goede ontwikkeling binnen search advertising. Het geeft meer inzicht in de prestaties van de verschillende zoekwoorden en advertentiegroepen. Dit stelt je in staat om een beter rendement uit de AdWords campagnes halen. Het is niet de totale oplossing voor campagne attributie omdat er immers geen inzage wordt gegeven in de bijdrage van andere kanalen zoals het organische verkeer of affiliates maar is zeker een belangrijke stap voorwaarts.

This entry was posted in AdWords. Bookmark the permalink.

Geef een reactie