Vijf dingen om op te letten bij het opzetten van een retargeting campagne

Je ben het vast wel eens tegengekomen: je bezoekt een website op zoek naar een bepaald product en vervolgens kom je overal op het internet advertenties tegen voor het betreffende product. Dit verschijnsel heet retargeting. Retargeting is een vrij recente vorm van display advertising waarbij bezoekers die op een bepaalde website door middel van een cookie vervolgens op andere websites advertenties te zien krijgen gericht op de informatie die ze op de website hebben bekeken. Eén van de aanbieders van retargeting campagnes is Google AdWords. Met behulp van Google remarketing kunnen binnen Google AdWords retargeting campagnes opgezet worden. Hierbij is het wel belangrijk dat een aantal zaken goed in de gaten gehouden worden. We zullen er hier een aantal bespreken.

1. Sluit gebruikers uit

Met retargeting wil je gebruikers bereiken die wel op je website zijn geweest, maar niet het gewenste doel hebben bereikt. Het is daarom belangrijk dat je zorgt dat bezoekers die je doel wel bereikt hebben de retargeting advertenties niet te zien krijgen. Hiervoor kan je een doelgroep aanmaken waarin je alle bezoekers opneemt die je doel bereikt hebben. Deze doelgroep kan je vervolgens als uitsluitingsdoelgroep toevoegen. Hierdoor worden de advertenties niet aan deze gebruikers vertoond. Zorg wel dat de verlooptijd van deze doelgroep langer is dan die van de doelgroep die je wel wilt bereiken.

Andere groepen die je eventueel uit zou kunnen sluiten zijn bezoekers die onderdelen als klantenservice, vacatures en zakelijke informatie op je website bekijken. Deze bezoekers zijn zeer waarschijnlijk minder geïnteresseerd in je producten, maar met een ander doel op je website geweest.

Let op! Aangezien je bij remarketing van Google per klik kan afrekenen is het verstandig om niet al te veel groepen uit te sluiten die een specifieke pagina bezocht hebben. Ze kunnen die pagina ook bezocht hebben terwijl ze wél in je producten geïnteresseerd waren.  Zijn ze niet geïnteresseerd dan klikken ze waarschijnlijk toch niet op je advertentie.

2. Wees bescheiden

In theorie kan je een retargeting advertentie zo vaak als je wilt vertonen aan dezelfde gebruiker. Probeer hier echter bescheiden in te zijn. Aangezien retargeting banners op website geplaatst kunnen worden bezoekers lang en vaak zijn kan het te vaak vertonen van een advertentie irritaties oproepen bij gebruikers. De kracht van retargeting ligt juist in de relevantie en de subtiele herinnering aan de gebruiker. Overmatig gebruik doet hier enorme afbreuk aan.

Google remarketing biedt de mogelijkheid tot het instellen van frequency caps. Hiermee kan voor iedere gebruiker bepaald worden hoe vaak dezelfde advertentie wordt vertoond. Je kan hierbij het aantal vertoningen aan dezelfde gebruiker van de dezelfde advertentie, advertentiegroep of campagne per dag, per week of per maand instellen. Maak hier absoluut gebruik van.

3. Niet alleen klikken leveren conversies op

Een belangrijke eigenschap van display advertenties in het algemeen (waar retargeting advertenties ook onder vallen) is dat ze zich richten op gebruikers die niet actief op zoek zijn naar je product. Dit in tegenstelling tot het adverteren in zoekmachines waar je juist de actieve vraag van de bezoeker probeert te beantwoorden. Retargeting heeft dus een subtielere invloed op het besluitvormingsproces van de gebruiker.

Hierdoor zullen retargeting campagnes niet alleen conversies opleveren van gebruikers die op je advertentie geklikt hebben, maar ook van gebruikers die je advertentie gezien hebben en op basis daarvan (eventueel op een later moment) besluiten je website weer te bezoeken. Deze conversies worden niet gemeten als directe conversies, maar zijn in Google AdWords wel zichtbaar als weergaveconversies. Om het verschil aan te geven: we hebben Google remarketing campagnes lopen die 50 keer zoveel weergaveconversies genereren als directe conversies. Meet de effectiviteit van je retargeting campagne dus niet alleen op basis van directe conversies.

4. Beeldadvertenties bieden meer mogelijkheden

Google AdWords biedt de mogelijkheid om op basis van sjablonen je eigen display advertenties samen te stellen. Hiermee heb je in een aantal eenvoudige stappen zelf een serie aan display advertenties in verschillende formaten gemaakt . Het is verleidelijk om deze snel methode te gebruiken, maar met deze sjablonen ben je echter beperkt in je mogelijkheden voor display advertenties. Aangezien andere adverteerders ook van deze sjablonen gebruik maken zijn je advertenties hierdoor ook niet altijd onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.

Gelukkig kun je in AdWords ook gewoon beeldadvertenties toevoegen. Ook deze kun je inzetten in je remarketing campagnes. Hiermee heb je veel meer creatieve vrijheid om je advertenties op te laten, onderscheidend te zijn en je boodschap over te brengen. Heb je hier de tijd en middelen voor? Maak er dan zeker gebruik van. Je zult zien dat deze advertenties over het algemeen effectiever blijken te zijn.

5. Bezoekers die een aankoop hebben gedaan zijn wel een doelgroep

Gebruikers die het doel op je website al wel bereikt hebben hoeven niet per se uitgesloten te worden van retargeting campagnes. Deze gebruikers hebben weliswaar bijvoorbeeld al wat gekocht, maar hoeven daarmee niet buiten je doelgroep te vallen. Herhalingsaankopen zijn voor veel webshops een belangrijke inkomstenbron. Met retargeting is het mogelijk om gebruikers die een product gekocht hebben na een specifieke periode een aanbieding te doen voor een herhalingsaankoop.

Daarnaast is het mogelijk om bezoekers die specifieke producten gekocht hebben na een bepaalde periode aanvullende producten aan te bieden. Gebruikers die bijvoorbeeld een iPad gekocht hebben kunnen er na een tijdje achter komen dat het handig is om er ook een tas bij te kopen. Door de gebruikers die dit product gekocht hebben advertenties te tonen met dit product maak je ze hiervan bewust. Als ze het oorspronkelijke product al bij je gekocht hebben en dit is naar tevredenheid gegaan, dan is de kans groot dat ze dit aanvullende product ook wel bij je willen kopen.

This entry was posted in Google Display Netwerk and tagged , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie