Wanneer adverteren op Facebook niet werkt

Sinds enkele maanden houd ik me zeer actief bezig met adverteren op Facebook. Over deze nieuwe vorm van adverteren schreef ik ook enkele enthousiaste blogs op Marketingfacts en SEA Blog. Na het verschijnen van deze blogs hoorde ik van meerdere mensen dat zij veel minder enthousiast over adverteren op Facebook waren dan ik. “Ik heb het geprobeerd maar het kost veel te veel tijd en levert vrijwel niks op; de kosten per conversie liggen enorm hoog”, was één van de reacties. Vaak is de reden hiervoor duidelijk: adverteren op Facebook is anders dan AdWords. Voorkom daarom teleurstelling en lees dit artikel voor je begint.

Facebook Advertising vs. Google AdWords
Net als met iedere vorm van adverteren, is het van cruciaal belang om te beseffen waar in de funnel jouw potentiële klanten zich bevinden. Neem bijvoorbeeld het aloude en bekende AIDA model en stem jouw advertenties zo goed mogelijk af op iedere fase van de funnel (attention, interest, desire, action). In zoekmachines zijn mensen actief op zoek (bijvoorbeeld naar een product of dienst). Ze stellen als het ware vragen en jij probeert met jouw advertenties daar een zo’n goed mogelijk antwoord op te geven. Vooral in de desire en action fase is het inzetten van het zoeknetwerk van Google uitstekend geschikt. Voor de eerdere fases (attention & interrest) is het display netwerk weer beter geschikt.


Echter, op Facebook zijn mensen niet aan het zoeken naar jouw fantastische product of dienst. Ze onderhouden contact met vrienden, delen video’s, foto’s en links of spelen online spelletjes. Een schreeuwerige advertentie (Boek Nu Meteen!) voor een vakantie naar Turkije is dan vooral een bijzonder hinderlijke onderbreking. Dit betekent echter niet dat adverteren op Facebook niet kan werken, maar het is van groot belang te beseffen dat adverteren hier een andere rol heeft.

De kracht van Facebook Advertising
Adverteren op Facebook is veel minder effectief voor het genereren van keiharde sales. Het is daarentegen een uitstekend kanaal voor het genereren van meer fans voor je Facebook pagina, installaties van applicaties of leads in de vorm van e-mail adressen. Anders dan bij AdWords zijn keywords van ondergeschikt belang. Succes kan alleen gehaald worden door je goed in te leven in de doelgroep, gebruik te maken van de targeting opties en de advertenties hierop af te stemmen. Bega dus niet de fout te denken dat adverteren op Facebook beter of slechter is dan AdWords, maar zet beide kanalen voor de juiste fase in.

Wil je meer weten over Facebook Marketing? Bezoek dan snel FacebookPro.nl – Facebook Marketing Blog.

This entry was posted in AdWords, Facebook Marketing. Bookmark the permalink.

Geef een reactie