Werf gericht: gebruik de Ad Planner

Het uiteindelijke doel van werven via Google is het vinden van de juiste kandidaten voor jouw vacatures. Maar 95% van de tijd dat jouw potentiële kandidaten aan het surfen zijn brengen ze niet door op een resultatenpagina van een zoekmachine. Om ook in die tijd je vacatures onder de aandacht te brengen en je doelgroep te bereiken, is het inschakelen van het Google Display Netwerk een uitstekende manier. Het is belangrijk te beseffen dat het adverteren in het display netwerk een andere werkwijze vereist dan het adverteren in het zoeknetwerk van Google. Maar ook hier draait het om relevantie. Een handig hulpmiddel die je hierbij kan helpen is de Google Ad Planner.

Display vs. Zoeknetwerk
Als je besluit om het display netwerk te gebruiken kun je simpelweg de bestaande campagnes kopiëren en de instellingen wijzigen van het zoek- naar het display netwerk maar hiermee zal je niet het maximale resultaat behalen. Het gevaar is namelijk dat je ook vertoond wordt op veel sites waar jouw doelgroep zich niet bevindt en je betaalt voor irrelevante kliks. Leuk voor Google, voor jou wat minder. Het meeste succes zul je behalen als je gericht adverteert op de sites waar jouw potentiële kandidaten zich bevinden. Maar hoe weet je nou op welke sites jouw doelgroep zich bevindt? Hier helpt de Ad Planner je mee.

Wat is de Google Ad Planner?
De Ad Planner isontwikkelt door DoubleClick, een bedrijf dat in 2008 is overgenomen door Google. DoubleClick Ad Planner is een hulpprogramma voor doelgroeponderzoek en mediaplanning dat het verkeer op websites bijhoudt en adverteerders helpt bij het identificeren van websites die door hun doelgroep worden bezocht.De primaire doelgroep zijn mediaplanners die er een online mediaplan mee kunnen opstellen. Grote kans dat jij geen mediaplanner bent (wees blij!) maar dat maakt niet uit, de tool is uitstekend geschikt om geschikte, relevante sites te vinden waar je op kunt adverteren. Tevens biedt het de mogelijkheid om te filteren op basis van geslacht, leeftijd, inkomen en opleidingsniveau. Zulke gedetailleerde informatie is alleen beperkt (en onvolledig) beschikbaar is voor de grootste Nederlandse sites zoals nu.nl en telegraaf.nl en dus niet geschikt voor Nederlandse adverteerders.

Het gebruik van de Ad Planner
Leuk zo’n tool maar wat je heb je er als recruiter aan? Stel, je bent op zoek naar een online marketeer en je weet dat jouw doelgroep (online marketeers) marketingfacts.nl veel leest. Je wilt adverteren op relevante sites waar jouw doelgroep nog meer komt. Hoe kom je aan zo’n overzicht? Doorloop deze stappen en binnen enkele minuten weet je waar je moet adverteren.

• Kies het tabblad ‘Search by audience’.
• Allereerst begin je met het instellen van de geografische locatie: in dit geval kun je Nederland kiezen of afzonderlijke provincies.
• Taal: hier stel je Nederlands en Engels in.
• Demographics is niet beschikbaar voor Nederland dus hier hoef je je niet druk over te maken.
• Online activity: hier vul je marketingfacts in als bezochte website
• Interests: ik wil alleen adverteren op andere marketing gerelateerde sites dus ik vink hier Advertising & Marketing aan.
• Ranking method: hier heb je drie keuzes. De beste resultaten geven de bovenste twee: composition index en best match. Met audience reach kom je al snel uit bij hele grote sites zoals nu.nl en facebook. Hier komen hier ook veel mensen buiten je doelgroep dus er vanuit gaande dat je een beperkt budget hebt zou ik niet voor deze optie gaan.
• Ad items: hier belangrijk dat je kiest voor ‘in Google Display Network’. Ad Planner laat namelijk anders ook websites buiten dit netwerk zien die je niet kan targeten met AdWords.
• Categorys: hier kun je aangeven in welke categorieen de websites zitten die je wilt targeten. Tip: laat dit eerst open en verfijn later je instellingen door categorieen aan/uit te vinken.
• Bij Ad Specs: hier kun je de verschillende formaten (text, image, video of rich media) aangeven. Ik kies hier voor minimaal tekst.
• Domain suffix: mocht je bijv. alleen op .nl of .com domeinen willen adverteren kun je dat hier aangeven.

Klaar, nu heb je een lijst van maximaal 250 sites. Na handmatige controle en wat het finetunen van de categoriëen hou ik uiteindelijk een overzichtelijke lijst van ongeveer 75 sites over. Je kunt deze direct exporteren naar je AdWords account of uitdraaien in Excel en zodoende invoeren als placement in AdWords Editor.

Meer mogelijkheden van de Ad Planner
Het gebruik van de Ad Planner is heel geschikt om er voor te zorgen dat je vanaf het begin gericht op relevante sites adverteert. Het nadeel is dat je alleen op de wat grotere sites adverteert zodat de CPC ook wat hoger zal liggen. Je kan er voor kiezen om daarnaast een contextuele display campagne te draaien om nieuwe sites te vinden om dit op te vangen. Ik ben benieuwd welke andere mogelijkheden jullie zien voor het gebruik van de Ad Planner.

Dit artikel is verschenen op wervenviagoogle.nl en is een gastbijdrage van SEABlog. Ook interesse in een gastbijdrage op jouw site? Neem dan contact met ons op.

This entry was posted in AdWords, Google Display Netwerk. Bookmark the permalink.

Geef een reactie